آموزش درب کرکره برقی از صفر تا صد

آموزش درب کرکره برقی از صفر تا صد

امروزه، تکنولوژی به سرعت در حوزه‌های مختلف به زندگی ما نفوذ می‌کند و ساختمان‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. درب‌ کرکره برقی یکی از نمادهایی هستند که تحولات فناوری را در ساختمان‌ها به خوبی نشان می‌دهد. این درب‌ها با ترکیبی از فناوری برقی، مکانیکی و الکترونیکی، قابلیت کنترل راحت و ایمن از داخل و خارج ساختمان را به کاربران فراهم می‌کنند. استفاده از درب‌های کرکره برقی به دوران قدیمی بازمی‌گردد، اما با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات در نیازهای جامعه، این درب‌ها به شکل مدرن‌تر و هوشمندتری طراحی و ساخته می‌شوند.
درب‌های کرکره برقی دارای امکانات و قابلیت‌های متعددی می‌باشند که جلب توجه و رضایت کاربران را به دنبال دارند. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به کنترل از راه دور، حسگرهای خودکار، قابلیت زمانبندی و مقاومت در برابر شرایط جوی و محیطی اشاره کرد.
استفاده از درب‌های کرکره برقی دارای مزایای فراوانی است. این درب‌ها علاوه بر ایجاد امنیت و حفاظت بیشتر در ساختمان‌ها، صرفه‌جویی در انرژی و هزینه‌های مربوط به ساختمان را نیز به همراه دارند. همچنین، این درب‌ها با طراحی مدرن و زیبا، به زیبایی و استحکام ساختمان افزوده و باعث ارتقای ارزش و قدرت جذابیتی آن می‌شوند.
درب‌های کرکره برقی به عنوان یک راهکار هوشمند و کارآمد در بسیاری از موارد استفاده می‌شوند. از جمله کاربردهای مهم آنها می‌توان به استفاده در منازل مسکونی، ساختمان‌های اداری،فروشگاه ها، فضاهای تجاری ،پارکینگ ها و… اشاره کرد که در هر یک از این موارد، به بهبود امنیت، راحتی و کارایی کاربران کمک می‌کنند.

کرکره برقی سکشنال

انواع درب کرکره برقی

کرکره برقی سکشنال

درب های سکشنال درب هایی کرکره مانند هستند که از پانل های موازی تشکیل شده اند. این پنل ها به وسیله لولاهایی به یک دیگر متصل شده اند و جنس لولا ها از فولاد است تا بتواند تحمل وزن و انرژی حاصل از باز و بسته شدن پنل ها را داشته باشد.

این درب ها بالاترین استاندارد را در سطح اروپا و امریکا دارند و از لحاظ سیستم و مدرنیته جزو بهترین درب ها محسوب می شوند. معمولا از درب های سکشنال در ساختمان ها و پارکینگ های پر تردد و مدرن استفاده می شود. خصوصا وقتی ارتفاع سقف محدود باشد با در نظر گرفتن تنها ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر برای نصب درب سکشنال می توانید از این نوع درب به راحتی استفاده نمایید.

با توجه به این که در نصب این درب ها تنها از چند فنر بالا بر و ریل های مخصوص استفاده می شود که در این ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر جمع می شوند.

پس محدودیتی در اجرای آن در سقف هایی که به نسبت کوتاه هستند وجود ندارد.

این درب ها علاوه بر کم جا بودن سرعت بسیار بالایی در باز و بسته شدن دارند و چون سر و صدای بسیار کمی ایجاد می کنند گزینه بسیار مناسبی هم برای اپارتمان های مسکونی هستند.

کرکره برقی پلی کربنات

کرکره پلی کربنات یا همان کرکره برقی شیشه ‌ای از پلی کربنات (یکی از انواع ترموپلاستیک) ساخته می شود. این کرکره برقی دارای مقاومت بالا در برابر کشش، فشار و ضربه می باشد. ساختار کرکره پلی کربنات به صورت یکسره نبوده و با استفاده از قطعات کوچک شیشه ای یک دیواره را تشکیل می دهند. کاربرد این محصول در پارکینگ، بانک، فروشگاه، بالکن و پنجره ها می باشد.از مزایای کرکره پلی کربنات می توان به سبک بودن و مقاومت بسیار بالا در برابر وزن کرکره ها اشاره کرد و همچنین عواملی مانند زلزله، طوفان، تگرگ، نیاز به نمای فروشگاه 24 ساعته و حوادث دیگر در انتخاب کرکره های شیشه ای بسیار موثر بوده است.کرکره پلی کربنات از مقاومت در برابر ضربه بسیار بالایی برخوردار هستند و در عین حال شفاف و قابل رویت هستند و وزن کمی دارند و با استفاده از کرکره برقی شفاف پلی کربنات می توانیم به دلیل وجود یک لایه ضد عبور پرتو یک محیط سالم برای سلامتی خود در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید ایجاد کنیم.

کرکره برقی پلی کربنات

کرکره برقی آلومینیومی

کرکره برقی آلومینیومی دارای تیغه هایی از جنس بیلت استاندارد آلومینیوم می باشد و به دلیل وزن سبک و ضد زنگ بودن تیغه ها از مقاومت مطلوبی برخوردار است. کرکره های برقی آلومینیومی در مدل ها و رنگ های مختلفی ارائه می شوند. همچنین مقاومت بالای این نوع کرکره برقی موجب محبوبیت زیاد در بین کاربران شده است.کرکره برقی آلومینیومی یکی از انواع کرکره برقی می باشد و با توجه به نوع سیستم کرکره برقی می توان سرعت حرکت کرکره را به دلخواه تنظیم کرد. همچنین کرکره برقی آلومینیومی قابلیت ایجاد حفاظت برای فضای مورد استفاده را دارد و با بسته شدن کرکره، امکان نفوذ نور و حرارت به داخل ساختمان کاهش می یابد.کرکره برقی آلومینیومی در نوع عرضه میشود:

کرکره برقی آلومینیومی با تیغه غضروف دار

در این نوع کرکره ها با استفاده از غضروف هایی که بین دو تیغه قرار می گیرند می توان به روان شدن حرکت کرکره کمک کرد که این امر در زیبایی نمای کرکره تاثیرگذار خواهد بود و این مفصل اضافی باعث کاهش صدا در هنگام باز و بسته شدن کرکره می شود. همچنین سایز غضروف های آلومینیومی که بین تیغه ها قرار می گیرند 90 میلیمتر می باشد که 70 میلیمتر آن را تیغه و 20 میلیمتر آن را غضروف تشکیل می دهد. در نظر داشته باشید که تیغه های غضروفی آلومینیومی در رنگ های مختلف تولید می شوند و مشتریان انتخاب گسترده ای برای رنگ خواهند داشت.

کرکره آلومینیومی با تیغه فوم دار

نوع تیغه های به کار رفته در کرکره آلومینیوم فوم دار از نوع تیغه آلومینیومی فوم دار می باشد و داخل این تیغه های آلومینیومی از خمیر پلی اورتان پر می شود تا کرکره در برابر دما و صدا به صورت عایق عمل کند. این نوع تیغه ها وزن سبکی دارند و این موضوع باعث می شود که در هنگام باز و بسته شدن، کاربر نیاز به صرف انرژی کمتری داشته باشد. هر کلاف از تیغه های فوم دار 7 متر بوده و وزنی معادل 8 تا 12 کیلوگرم دارند که نقش مهمی در وزن کرکره آلومینیومی دارند.

کرکره برقی گالوانیزه فوم دار

کرکره برقی گالوانیزه فوم دار

تیغه گالوانیزه کرکره برقی نوعی تیغه کرکره است که با دستگاه رول فرمینگ و با فرم دادن به ورق گالوانیزه تولید می شود. برای اینکه ورق کرکره حالت خود را حفظ کند در فضای خالی بین دو لایه از فوم پلی یورتان استفاده می شود. این فوم که توسط دستگاه در داخل تیغه تزریق می شود علاوه بر اینکه استحکام تیغه را بالا می برد عایق صدا و حرارت نیز می باشد. کرکره گالوانیزه در ضخامت های ورق 0.3 و 0.5 و 1 میلی متر تولید می شود.

تیغه گالوانیزه کرکره برقی نوعی تیغه کرکره است که با دستگاه رول فرمینگ و با فرم دادن به ورق گالوانیزه تولید می شود.

 برای اینکه ورق کرکره حالت خود را حفظ کند در فضای خالی بین دو لایه از فوم پلی یورتان استفاده می شود. این فوم که توسط دستگاه در داخل تیغه تزریق می شود علاوه بر اینکه استحکام تیغه را بالا می برد عایق صدا و حرارت نیز می باشد. 

کرکره گالوانیزه فوم دار در ضخامت های ورق 0.3 و 0.5 و 1 میلی متر تولید می شود. از مزایای کرکره برقی گالوانیزه فوم دار می توان به قیمت مناسب نسبت به کرکره آلومینیومی مشابه اشاره کرد و همچنین این کرکره ها عایق حرارتی بالاتری نسبت به نسبت به کرکره آلومینیومی دارند.

تیغه گالوانیزه کرکره برقی دوجداره فوم دار

شکل تیغه گالوانیزه کرکره برقی دوجداره فوم دار به شکل محدب دو جداره است و امکان رنگ بندی این تیغه کرکره رول فرم فراهم می باشد و معمولا از رنگ های سفید و کرم استفاده می شود.

سایزهای موجود در عرض تیغه کرکره رول فرم متفاوت می باشد که بیشتر در 3 سایز ، 80 و 100 و 125 تولید می شود. متداول ترین سایز تیغه کرکره 80 میلی متر میباشد که علاوه بر زیبایی به خوبی از عهده محافظت از درب بر می آید و حرکت روانی دارد.

کرکره برقی هوشمند

کرکره برقی هوشمند

کرکره هوشمند (Smart Shutter) یک نوع کرکره برقی است که با استفاده از فناوری‌های هوشمند و اتصال به شبکه، امکان کنترل و مدیریت آن را از راه دور فراهم می‌کند. این نوع کرکره به وسیلهٔ یک سیستم الکترومکانیکی کنترل می‌شود و می‌تواند به صورت خودکار یا با استفاده از دستگاه‌های کنترل (مانند تلفن همراه، تبلت یا رایانه شخصی) فعال و غیرفعال شود.

کرکره هوشمند قابلیت هایی مانند تنظیم سطح روشنایی، کنترل دما و سایر تنظیمات محیطی را به صورت خودکار دارد. علاوه بر این، می‌توان زمانبندی خاصی را برای باز و بسته شدن کرکره تنظیم کرد و حتی در برخی مدل‌ها می‌توان از سنسورهای خاصی مانند سنسور حرکت یا سنسور نور برای کنترل خودکار کرکره استفاده کرد.

از مزایای استفاده از کرکره هوشمند می‌توان به بهبود کارایی انرژی، افزایش امنیت و حفاظت، سهولت استفاده و کنترل راحت تر اشاره کرد. همچنین، با استفاده از اتصال به شبکه اینترنت، می‌توان این کرکره‌ها را از راه دور کنترل کرده و به سیستم‌های خانه هوشمند دیگر متصل کرد.

کرکره برقی فولادی

کرکره برقی فولادی یکی از محصولات پرکاربرد در ساخت درب و پنجره ساختمان‌ها است. علاوه بر این در پاساژها، مجتمع‌های تجاری و مسکونی، پارکینگ‌ها، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها نیز از کرکره برقی فولادی استفاده می‌شود. کرکره‌ برقی فولادی نسبت به سایر کرکره‌ها از مقاومت و قیمت بالایی برخوردار هستند. این کرکره‌ها علاوه بر مقاومت بالا در برابر حرارت و رطوبت، سبب افزایش ایمنی منازل و دیگر اماکن می‌شوند. ویژگی‌های منحصر به فرد این کرکره سبب شده تا در اکثر منازل، پاساژها و مجتمع‌های تجاری نظیر صرافی و طلا فروشی از درب کرکره برقی فولادی به منظور افزایش مقاومت و ایمنی محیط مورد استفاده قرار گیرد.

در ساخت کرکره برقی از فناوری گالوانیزاسیون استفاده می‌شود. در این روش تیغه‌های کرکره با روکشی از جنس فلز روی مقاوم سازی شده است. فرایند گالوانیزه کردن فلزات به دو روش گرم و سرد صورت می‌گیرد که این روش‌ها نیز با توجه به جنس، مقاومت و ماندگاری محصول تولید شده با یکدیگر متفاوت هستند. با پیشرفت علم و تکنولوژی و همچنین شناسایی عیوب کرکره برقی گالوانیزه به منظور بالا بردن کیفیت و استقامت رول آپ تولیدی از آلیاژ فولاد در ساخت کرکره برقی بهره گرفته شد. این روند تا جایی پیش رفت که هم اکنون شاهد طراحی و ساخت انواع مختلف کرکره برقی فولادی در بازار هستیم. از مزایای این کرکره ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

ضد ضربه بودن

ضد فرسایش

مقاوم در برابر شرایط جوی

رنگ دائمی

زد سرقت

عمر بالا

عایق بودن

اجزای تشکیل دهنده کرکره های برقی

اجزای تشکیل دهنده کرکره های برقی

در اینجا یک تصویر از اجزای کامل درب کرکره ای برقی نمایش داده شده است اما اصلی ترین اجزایی که در کرکره برقی در هنگامم نصب با آنها سرو کار داریم شامل :

موتور سانترال

توبولار

موتور ساید

کاور موتور

ریل کرکره برقی

پلی پلیت

تیغه

گپسکس ها

تیغه انتهایی اندکپ

شفت لوله ای

قوطی

اندکپ

رسیور

جا قفلی

UPS

ریموت

مراحل نصب درب های کرکره ای برقی

مراحل نصب درب های کرکره ای برقی

بررسی محل نصب و مشخص نمودن ابعاد درب ،و یک انتخاب مناسب با توجه به کاربری مورد نظر

در این مرحله باید نوع درب مشخص شود ،بعنوان مثال قرار است درب کرکره برقی برای یک پارکینگ نصب شود که در طول روز بارها باز و بسته می شود یا برای یک فروشگاه که نهایتا در روز دوبار باز و بسته می شود و یا …که بتوان محاسبات لازم را بصورت دقیق جهت سفارش متریال انجام داد.

  1. محاسبه ابعاد کرکره برقی
  2. نصب پروفیل کرکره برقی
  3. نصب صفحه پلیت کرکره برقی
  4. نصب ریل کرکره برقی
  5. نصب شفت کرکره برقی
  6. نصب بلبرینگ و اندکپ کرکره برقی
  7. نصب موتور کرکره برقی
  8. نصب تیغه و کپس کرکره برقی
  9. جا زدن تیغه‌ها در داخل ریل
  10. تنظیم حد بالا و پایین کرکره برقی
  11. نصب تنظیم رسیور کرکره برقی
  12. نصب و تنظیم ریموت کرکره برقی
  13. نصب جاقفلی کرکره برقی

محاسبه وزن کرکره برقی ها و انتخاب موتور مناسب

در محاسبه درب کرکره برقی باید به وزن ،نوع موتور و قدرت موتور توجه ویژه ای داشت برای محاسبه دقیق قدر موتور جهت انتخاب یک موتور مناسب از رابطه زیر استفاده می کنیم .

وزن تیغه کرکره * 100/شعاع تیوب کرکره * ضریب اطمینان

این حاصلضرب عددی بر حسب “نیوتون متر – Nm” به ما می‌دهد.

وزن تیغه:

در رابطه بالا وزن تیغه طبق توضیحات قبلی از حاصلضرب مساحت تیغه (طول * عرض تیغه) در وزن یک متر مربع تیغه بدست می‌آید که ما وزن یک متر مربع را برای تیغه آلومینیوم دوجداره، 10  کیلوگرم فرض می‌کنیم. برای مثال: برای یک تیغه آلومینیوم دوجداره 3 * 4 وزن به صورت زیر محاسبه می‌شود:

 120 کیلوگرم =  3 * 4 * 10 = وزن تیغه

شعاع تیوب کرکره:

برای محاسبه این شعاع باید اندازه مرکز قسمت دورانی بالای کرکره را تا بیرون آن به علاوه ضخامت تیغه طبق رابطه زیر محاسبه کنیم.

شعاع تیوب کرکره = شعاع محور اصلی + ضخامت تیغه

برای مثال برای یک تیوب 35 میلیمتری و ضخامت تیغه 5 میلیمتری این عدد 40 میلیمتر خواهد شد.

ضریب اطمینان:

برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که موتور انتخابی ما حداقل قدرت لازم را داراست و به مرور زمان دچار مشکل نخواهد شد، عدد بدست آمده را در عددی بین 1.2 تا 1.6 ضرب می‌کنیم تا 20 الی 60 درصد موتور قدرتمندتری را انتخاب کنیم.

پس از بدست آمدن عدد نهایی باید موتوری را انتخاب کنیم توان آن بیشتر از این عدد باشد.

برای مثال ظرفیت مورد نیاز موتور برای یک کرکره 3*4 که شعاع آن 40 میلیمتر است، به صورت زیر محاسبه می‌شود:

120 * 40/100*1.2= 57.6 نیوتون متر

که در این صورت باید از یک موتور با ظرفیت حداقل 60 نیوتون متر استفاده کنیم. در ادامه به توضیحات علمی و دقیق‌تری می‌پردازیم که می‌تواند برای متخصصین در زمینه کرکره برقی بسیار مناسب باشد.

نصب پروفیل کرکره برقی

نصب پروفیل کرکره برقی

در این مرحله از نصب کرکره برقی نصب قوطی ها در چهارچوب کار می باشد این مرحله یکی از حساس ترین و مهمترین مراحل نصب کرکره برقی می باشد که با استفاده از ابزار اندازه گیری تراز می بایست انجام شود. از قوطی های 40در40 برای ابعاد تا 25 متر مربع و از 25 متر مربع تا 50 متر مربع از قوطی های 40در80 و از 50 متر مربع به بالا می بایست از قوطی های 40در 100 استفاده شود این نصب این قوطی ها با توجه به محل نصب حالت های مختلفی دارد که در زیر به شرح هرکدام می پردازیم.

ابتدا قوطی ها را در دو طرف چهارچوب با استفاده از تراز در هر دو جهت میزان کنید.
سپس با استفاده از جوش آهن قوطی ها را در حالت تراز شده به چهارچوب اتصال دهید دقت کنید که برای تنظیم قوطی ها به عقب و جلو در قوطی ها می توانید از نخ ریسمان استفاده کنید.

نصب قوطی ها در چهار چوب های بتنی
قوطی ها را در هر طرف تراز کرده و دو طرف قوطی ها را خط بکشید قوطی ها را از چهارچوب جدا کرده و هر 50 سانتیمتر به صورت چپ و راست با استفاده از دریل و مته شماره 10 بتن را سوراخ کنید عمق سوراخ ها حداقل می بایست 10 سانتیمتر باشد سپس با استفاده از میلگرد های شماره 10 و ارتفاع هر میلگرد 15 سانتیمتر سوراخ ها را پر کرده و در مرحله آخر قوطی را بین میلگرد ها قرار داده و دوباره تراز کنید و با استفاده از جوش فلز قوطی را به میلگرد ها اتصال دهید.
نصب قوطی در چهار چوب های آجری (دیوار)
در این مرحله مانند مرحله قبل (نصب قوطی ها در چهارچوب های بتنی) با استفاده از میلگرد و سوراخ های چپ و راست در دو سمت قوطی آن را به میلگرد ها اتصال دهید در صورت سست بودن دیوار می توانید عالوه بر استفاده از میلگرد، در پایین قوطی ها قبل از نصب آن صفحه پلیت کار بگذارید تا از حصول امنیت اطمینان حاصل کنید.

نصب صفحه پلیت

نصب صفحه پلیت

نصب صفحه پلیت ها مانند نصب قوطی ها از حساسیت باالیی برخوردار است در این مرحله نیز می بایست با استفاده از ابزار اندازه گیری (تراز، تراز لیزری یا شیلنگ تراز) صفحه ها را با بالاترین دقت ممکن نصب کرد. نصب صفحه پلیت ها برای موتور های توبالر، ساید و محل های مسقف و غیر مسقف به صورت زیر می باشد. نصب صفحه پلیت در محل غیر مسقف می تواند در باالترین ارتفاع بر روی قوطی ها باشد زیر محدودیتی برای برخورد تیغه های رول شده به سقف نداریم ولی در محل های مسقف به ازای هر متر ارتفاع تا سقف صفحه پلیت ها را می بایست 3 سانتیمتر پایین تر نصب کنیم بطور مثال برای ارتفاع 4 متر ارتفاع سقف تا لبه باالیی صفحه پلیت cm12 می باشد.
نکته بسیار مهم : صفحه پلیت های سمت موتور می بایست 4 سانتی متر بیرون تر از داخل دهنه کار بر روی قوطی نصب شوند و صفحه پلیت سمت اندکپ و یاتاقان می بایست مماس با دهنه داخلی در سمتدیگر بر روی قوطی نصب شود. نصب صفحه پلیت ها در موتور های توبالر و ساید تفاوتی با هم ندارد و تنها ظاهر این صفحه پلیت ها با هم متفاوتند به طوری که صفحه پلیت های موتور ساید از نظر اندازه بزرگترند و در صفحه سمت موتور، خودرو و زنجیر وجود دارد صفحه پلیت های موتور های توبالر ابعاد کوچکتری دارند و فضای زیادی را اشغال نمی کنند هر دو صفحه ظاهری مشابه هم دارند و می بایست روبروی هم بر روی قوطی ها نصب شوند.

نصب ریل ها

ریل ها بر روی قوطی ها نصب می شوند و کامل روبه روی هم نصب شده و با پرچ شماره 8 به قوطی ها اتصال می گیرند ارتفاع ریل ها معمول بین بازه 5 سانتی متر تا 10 سانتی متر از لبه پایینی صفحه پلیت ها تا زمین می
باشد و در بالای ریل ها شیاری به اندازه 10 سانتی متر زده شده و لبه آنها را خم می کنیم تا در زمان بالا و پایین شدن تیغه ها و با عبور تیغه ها به صورت زاویه دار داخل ریل موجب سایش تیغه ها و از بین رفتن آنها نشود.

نصب شفت به همراه متعلقات آن

در کرکره های برقی که در نصب آنها از موتور توبولار استفاده شده است قطعاتی که بر روی لوله یا شفت قرار می گیرند عبارتند از :
● شفت
● اندکپ و یاتاقان
● 5 عدد تیغه مونتاژ شده
● موتور توبولار
در این حالت تیغه اول با استفاده از پیچ سر عدسی بر روی شفت بسته می شود که سایر تیغه ها به صورت ریلی داخل آن قرار می گیرند و زمینه برای ورود سایر تیغه های بدنه کرکره برقی آماده می شود در یک سمت شفت اندکپ جوش داده می شود و در طرف دیگر موتور توبولار با استفاده از چند پیچ سر عدسی به شفت متصل می شود در این حالت مونتاژ شده شفت را بالا برده و با استفاده از پیچ و مهره هر دو طرف (موتور و اندکپ) را به لوله اتصال می دهیم.
در نصب کرکره برقی با استفاده از موتور توبولار قطعات به کار رفته عبارتند از :
● شفت
● اندکپ و یاتاقان
● 5 عدد تیغه مونتاژ شده
● واشر نری موتور ساید ( در این حالت واشر به صورت نری و مادگی بر روی صفحه پلیت دارای خودرو و زنجیر متصل می شود)
در این مرحله مانند مرحله قبل 5 تیغه بر روی شفت اتصال داده می شوند و یک سمت شفت اندکپ و یاتاقان جوش داده شده و در سمت دیگر واشر نری موتور ساید به لبه لوله جوش داده می شود در زمان نصب بر روی صفحه پلیت ها ابتدا سمت واشر نری اتصال داده می شود و سپس سمت اندکپ و یاتاقان بر روی صفحه دیگر متصل می شود.

مونتاژ تیغه ها و کپس کاری

در این مرحله تمامی تیغه ها را به تعداد دلخواه (با توجه به وزن کرکره و عرض کار) مونتاژ و کپس میزنیم تیغه ها به صورت ریلی داخل یکدیگر شده و دو طرف آنها کپس زده می شود برای ورود تیغه های بعدی می بایست فقط یک طرف آخرین تیغه را کپس زده شود. تیغه های مونتاژ شده را داخل پنج تیغه اول نصب شده بر روی شفت انداخته به طوری که تیغه ها در جلوی ریل ها آویزان هستند در این مرحله موتور را روشن می کنیم تا تیغه ها به سمت بالا هدایت شوند و داخل ریل قرار گیرند.

تنظیم موتور ساید و توبولار

تنظیم موتور ساید و توبولار

تنظیم موتورها جهت تعیین میزان باز و بسته شدن کرکره صورت می پذیرد یعنی اینکه تیغه ها پس از رسیدن به کف محل نصب توقف کنند و همچنین پس از بالا رفتن حداقل سه تیغه داخل ریل وجود داشته باشد و موتور با کارکرد اضافه خود باعث خارج شدن تیغه ها از ریل و صدمه دیدن کرکره نشود.
تنظیم حد بالا و پایین در موتور ساید:

بر روی بدنه موتور ساید قسمتی وجود دارد که در آن دو مهره تنظیم حد بالا و پایین قرار گرفته اند یکی از مهره ها حد بالا و دیگری حد پایین را تنظیم میکند برای این منظور کافیست در انتهای مسیر حد بالا و پایین مهره ها را طوری تنظیم کنیم که به کلیدهای کناری در انتهای مسیر خود برخورد کنند و باعث فشرده شدن کلیدها و قطع جریان برق موتور شوند شکل زیر مهره های تنظیم را بر روی بدنه موتور ساید نشان می دهد.
تنظیم حد بالا و پایین در موتور توبولار:
بر روی بدنه موتور توبولار دو پیچ که متصل به میکرو سوئیچ داخل موتور هستند قرار گرفته است که در کنار هر کدام از این پیچ ها عالمت + و – و یک فلش نمایانگر جهت چرخش به سمت مثبت و منفی وجود دارد که یک پیچ متصل به میکروسوئیچ حد بالا را تنظیم می کند و پیچ دیگر متصل به میکروسوئیچ حد پایین را مشخص می کند.
تنظیم حد پایین : برای این منظور کرکره را به بالا رول کنید و جهت حرکت موتور را برعکس کنید تا تیغه ها درون ریل به پایین حرکت کنند بلافاصله با استفاده از آچار میکروسوئیچ پیچ تنظیم حد پایین را به سرعت به سمت منفی بچرخانید در میانه راه موتور از حرکت متوقف می شود در این زمان دیگر پیچ تنظیم را به سمت منفی حرکت نمی دهیم و جهت چرخش را به صورت آهسته به سمت مثبت تغییر می دهیم در این زمان موتور شروع به حرکت می کند این چرخش به سمت مثبت را تا زمانی که تیغه اول کرکره کامل بر روی زمین بنشیند ادامه می دهیم.
تنظیم حد بالا : پس از تنظیم حد پایین در حالتی که تیغه اول کرکره کامل بر روی کف قرار دارد کرکره را به سمت بالا رول می کنیم در این حالت با استفاده از آچار میکروسوئیچ پیچ تنظیم حد بالا را به سرعت به سمت منفی بچرخانید در میانه راه موتور از حرکت متوقف می شود در این زمان دیگر پیچ تنظیم را به سمت منفی حرکت نمی دهیم و جهت چرخش را به صورت آهسته به سمت مثبت تغییر می دهیم در این زمان موتور شروع به حرکت می کند این چرخش به سمت مثبت را تا زمانی که سه تیغه اول داخل ریل باقی بمانند ادامه می دهیم.

تنظیم رسیور و کد دهی به ریموت کنترل

تنظیم رسیور و کد دهی به ریموت کنترل

رسیور ها پس از نصب کرکره آخرین قطعاتی هستند که می بایست تنظیم شوند همانطور که میدانیم رسیور یا مرکز کنترل کرکره مغز اصلی کرکره برقی می باشد رسیور ها در موتور های ساید و توبولار
متفاوتند و برای تنظیم هر یک از آنها مراحل زیر را طی می کنیم.
رسیور موتور توبلار : کانکتورهای موجود در رسیور دو عدد می باشند که کانکتور اول مربوط به ورودی برق v220( فاز و نول) AC می باشد و کانکتور دوم مربوط به اتصاالت سیم های موتور توبالر است که پایه وسط مشترک (com )و پایه های کناری مربوط به حرکت روبه بالا و پایین کرکره (up بالا و down پایین) یا چپگرد و راستگرد موتور می باشند که با توجه به جهت و رنگ بندی سیم ها را به این پایه ها متصل می کنیم.
در قسمت دیگر دو LED و دو دکمه فشاری به نام TIME و LEARN وجود دارد که عملکرد هر کدام
به شرح زیر می باشد.
دکمه زمان دهی (TIME): در زمانی که کرکره در حد باال و پایین قرار میگیرد موتور با استفاده از قطع کن های داخل خود خاموش می شود ولی رله رسیور همچنان در حالت وصل قرار دارد (همچنان برق موتور از رسیور قطع نشده است) برای اینکه رله از این حالت خارج شود نیاز است تا برای سیور TIME تعریف شود یا به عبارتی زمان کارکرد کرکره به رسیور داده شود مراحل تایم دهی به
شرح زیر است :
● کرکره را در حالت پایین قرار دهید
● دکمه TIME را یکبار فشرده و بالفاصله رها کنید در این حالت یکی از LED ها شروع به چشمک زدن می کند
● بالفاصله بعد از چشمک زدن LED دکمه ریموت را فشار دهید (ریموت می بایست ابتدا به رسیور تعریف شده باشد)
● در این حالت کرکره شروع به حرکت به باال می کند (اگر کرکره به بالا حرکت نکرد لازم است تا قبل از تایم دادن ابتدا یک مرتبه تایم بازشو کرکره را تخمین بزنیم)
● پس از اتمام تایم باال رفتن کرکره و توقف آن بالفاصله همان دکمه ریموت را فشار دهید.
دکمه LEARN : برای پاک کردن حافظه رسیور یا Reset کردن آن و همچنین تعریف ریموت کنترل به برد کرکره از این دکمه استفاده می شود انجام این مراحل به شرح زیر می باشد.
Reset کردن رسیور :
● برای پاک کردن حافظه رسیور دکمه LEARN را به مدت 10 ثانیه فشرده نگه دارید
● در این زمان LED شروع به چشمک زدن می کند پس از طی زمان (10 ثانیه) LED از حالت چشمک زن به ثابت تغییر وضعیت می دهد به معنی این است که حافظه رسیور پاک شده است.

تعریف کردن ریموت کنترل

● دکمه LEARN را فشار دهید.
● بالفاصله دکمه ریموت را فشار دهید (تمامی این مراحل تنها 2 الی 4 ثانیه زمان الزم دارد).
● پس از چشمک زدن LED به معنی تایید کد گرفتن ریموت هر دو دکمه را رها کنید.
رسیور موتور ساید : رسیور های موتور ساید نیاز به تنظیم و تایم دهی ندارند و تنها کافیست مانند مرحله LEARN کردن موتور توبالر ریموت های این رسیور را تعریف کنید

میلاد پایدار

دیدگاهتان را بنویسید


Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/nhvcoir1/public_html/wp-includes/functions.php on line 5427